>>>

Aandacht

Aandacht

Promovendus Casper Chorus van de TU Delft deed onderzoek naar de manier waarop mensen met reisinformatie omgaan. In zijn experiment moesten proefpersonen een reis maken. Ze maakten die reis virtueel, op een computer. Vooraf en onderweg werden ze geconfronteerd met gebeurtenissen (files, vertraging, etc.) en konden ze informatie kopen om te bedenken ‘Hoe nu verder?’. Dat kopen was ingebouwd om te simuleren dat het vaak enige moeite kost om informatie tot je te nemen.

Rationeel
Een beetje tegen de verwachting in gingen proefpersonen erg rationeel om met hun informatie-inname, vrijwel conform economische kosten-baten voorspellingen over het menselijk handelen. De reizigers namen op specifieke momenten heel gericht gegevens tot zich. Dat deden ze omdat hun ‘aandacht schaars is’, zo lichtte Casper Chorus toe in Noorderlicht Radio. Mooi inzicht vond ik dat, dat aandacht schaars is. Geen bron die nooit opdroogt, maar slechts een beperkte hoeveelheid voorradig. En die voorraad spreek je alleen aan als je er iets mee opschiet.

Marktaandeel
Communicatieprofessionals weten natuurlijk al langer dat aandacht niet van de grote hoop komt. De idee ‘aandacht is schaars’ maakt misschien iets scherper hoe dat zit. Communicatieprofessionals kunnen aandacht niet ‘genereren’, ze kunnen hoogstens proberen een deel van de beschikbare voorraad voor zich te winnen. Een marktaandeel verwerven zogezegd. De volgende stap, om even economisch te blijven denken, is misschien dat doelgroepen betaald krijgen voor het geven van hun aandacht. Zoals dat gaat met schaarse goederen. En feitelijk gebeurt het ook al, namelijk door diensten niet in rekening te brengen. Denk aan de enorme hoeveelheid gratis webapplicaties van web 2.0 (Youtube, Facebook, Hyves, LinkedIn, etc.), maar ook aan de gratis ochtendkrantjes in de trein. Over vijf jaar een ochtendkrant die betaalt om gelezen te worden?

Ineens moet ik denken aan een uitspraak die ik een poosje geleden in de krant las. Het ging over televisie kijken. Iemand zei: ‘TV kijken, dat doe ik niet. Want televisie slokt je aandacht op en aandacht heb ik liever over.’

/MB