>>>

Onderwijsinnovatie

Het hoger onderwijs verandert. Het beweegt richting onderwijs op maat, van de student wel te verstaan. Dus op maat van zijn of haar interesses, beroepsperspectief, voorgeschiedenis, beschikbare tijd, leervoorkeuren, en zo verder. Zodat de onderwijskwaliteit blijft groeien, met als resultaat minder uitval en betere studieresultaten. ICT kan een enorme aanjager zijn, maar daar moeten onderwijsinstellingen wel wat voor doen.

Versnellingsplan
Universiteiten, hogescholen en SURF maakten een versnellingsagenda en voeren die uit. Een greep uit de punten op die agenda: digitale geletterdheid in onderwijscurricula opnemen; het onderwijs flexibiliseren, zodat uitwisseling tussen onderwijsinstellingen voor studenten makkelijker wordt; leermaterialen uitwisselen tussen docenten, zodat de kwaliteit verder omhoog gaat; studiedata benutten om het onderwijs nóg beter te ontwerpen; onderwijsinnovatie baseren op onderzoek naar wat wel en niet werkt; en meer openstaan voor zogeheten ‘edtech’ bedrijven (van Educatie en TECHnologie).

Marcel

De versnelling ondersteunen
Wat heeft Mannen met plannen hier mee te maken? Als (oud-)docenten gaat het hoger onderwijs ons natuurlijk aan het hart. Maar belangrijker: we ondersteun(d)en SURF via het begeleiden van sessies rondom de versnellingsagenda. Zoals visiebijeenkomsten over onderwijs op maat, een tweedaagse met het team onderwijs en 24-uurs sessies met innovatiemanagers van onderwijsinstellingen. Zo maken we deze fascinerende verandering van nabij mee.