>>>

Ontbijtsessies

Om Nederland CO2-neutraal te krijgen, is energiebesparing en duurzame opwekking nodig. Daar hoort ook de aanpak van bestaande woningen bij. Het kan technisch en vaak is het ook financieel aantrekkelijk. Maar ja, hoe krijg je ruim 4 miljoen particuliere woningeigenaren zover dat ze iets aan hun woning gaan doen?

Opschalen
Op veel plekken vinden experimenten en projecten plaats. Het is hoog tijd die op te schalen en dat lukt alleen als we niet overal het wiel opnieuw uitvinden. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland initieerde een serie ontbijtsessies verspreid door het land om ervaringen en lessen te delen. Mannen met plannen hielp bij het ontwerp en verzorgde de gespreksleiding.

Marcel

Vier invalshoeken
Per ontbijtsessie vertelden vier telkens wisselende gastsprekers in vijftien minuten over hun aanpak. Tussendoor was er ruimte voor gesprek. Deze keer geen geloofsdiscussies over energieneutraal of ‘labelstappen’, maar simpelweg antwoord op de vraag: wat heb je gedaan om woningeigenaren te bereiken, hoe werkte dat en welke lessen heb je getrokken? Iedere spreker vertegenwoordigde een andere invalshoek: de lokale overheid (zoals gemeente of regio), een klassieke aanbieder (waaronder isolatiebedrijf Pluimers), een vernieuwende formule (bijvoorbeeld duurzame woonwinkel Reimarkt) of een initiatief van inwoners (zoals Energiecoöperatie De Bilt).

Huiswerk
Rode draad door de bijeenkomsten waren lessen uit het boek Huiswerk van Gertjan Brand en Stendert de Vries. Daarin bundelde ze lessen rondom het tot stand brengen van lokale markten met vraag naar én aanbod van aantrekkelijke renovatieconcepten. Één zo’n les: bouwers moeten van aannemen naar ondernemen en zich serieus verdiepen ratio en emotie van een doelgroep naar keuze. Het boek Huiswerk werd tijdens een slotbijeenkomst met talkshow aangeboden aan Ed Nijpels in zijn rol als voorzitter van de Borgingscommissie van het Energieakkoord. Dat vond plaats in ANNE, inclusief een energieke mini-presentatie van Robin Berg over Lomboxnet.